أخبار عاجلة

الرئيسية / آسيا / السفر الي سريلانكا للسياحة والتسوق

السفر الي سريلانكا للسياحة والتسوق


 السفر الي سريلانكا للسياحة والتسوق :

سريلانكا من الدول الجميلة في قارة اسيا,والتي تشتهر بالمناظر الطبيعية الساحرة وكما يقولون عنها بأنها جنة الأرض , حيث الجبال المرتفعة والشلالات التي تهبط من بعضها والخضرة واشجار الفاكهة في كل مكان , والتي يتساقط منها علي الأرض يمكن التقاطها دون اي حرج , حتلاقي الطيور والسناجب والقرود والفيلة في كل مكان متواجدين بين الناس.

السفر الي سريلانكا للسياحة والتسوق
السفر الي سريلانكا للسياحة والتسوق

كل ما يخص السياحة في سريلانكا :

السفر الي سريلانكا يحتاج من المسافر الي التزود ببعض المعلومات بخلاف الحصول علي التأشيرة , وهذه المعلومات يستعين بها في رحلته حتي يعود الي وطنه , ولذا سنتناول هنا معلومات مختلفة عن سريلانكا من حيث العملة والمواصلات والاقامة والتسوق والمدن والطعام , حتي تضمن رحلة سياحية ممتعة الي سريلانكا..

المجتمع السريلانكي : شعب سريلانكا طيب وودود وخدوم ايضا , وعلي وجهه ابنتسامة دائما .. وسريلانكا متعددة الأديان , فنجد فيها الديانة الأسلامية و المسيحية والهندوسية والبوذية , وغيرهم من الأديان .. والميزة ان رغم تعدد الأديان إلا انها تعيش في سلام , ولا يوجد تعصب.

الحصول على تأشيرة سريلانكا من اجل الزيارات قصيرة الأمد لبعض البلدان :

تأشيرة سريلانكا : فيزا سريلانكا اون لاين (من علي النت) بحوالي 35 دولار بدون اي متطلبات ,او في المطار عند الوصول بحوالي 35 دولار ايضا,وسريلانكا تعتبر واحدة من أرخص الدول.

وتذاكر طيران سريلانكا رخيصة , وهي أرخص تذاكر طيران في حدود 4000 جنية مصري ذهاب وعودة , خد بالك ان الاسعار ليست ثابته كل يوم حتلاقي سعر جديد , والوقت هو اللي بيحدد سعر التذكرة.

الاوراق المطلوبة من للحصول على تأشيرة السياحة في سرلانكا او الزيارة في سريلانكا:

– جواز سفر صالح وساري المدة حوالي 6 أشهر من تاريخ الوصول إلى سريلانكا .

– تذكرة ذهاب وعودة مؤكدة الحجز او تذكرة مغادرة مؤكدة .

– كشف حساب بنكى او ما يدل على القدرة المالية لضمان تغطىة مدة الرحلة الى سريلانكا.

– خط سير الرحلة ومكان الإقامة.

العملة في سريلانكا : هي الروبية السريلانكية وهي تقدر بحوالي : 150 روبية سريلانكية = واحد دولار أمريكي , وتعادل بالجنية المصري حوالي 7 روبية تقريبا ,لذا فهي دولة فقيرة ولكنها محبوبة.

ممكن تغير الدولارات في المطار او الفندق لأن لا يوجد مكاتب صرافة في سيرلانكا غير بالعاصمة كولمبو او بالعاصمة السياسية سري جاياواردنابورا كوتي , وفي نطاق محدود.

المواصلات والتنقل في سريلانكا :

لو عايز تتنقل بين الأماكن والمدن تقدر تروح محطة الأتوبيس او محطة القطار , بشكل عام المواصلات العامة ارخص , او تأجر توك توك وتفاصل في السعر معاه لانه غالي جدا , يعني تقدر تنزل السعر مع السائق لحد ربع القيمة المطلوبة.

التاكسي في سريلانكا اغلي من التوكتوك , ومتوفر باصات للأنتقال بين المدن في سريلانكا بحوالي 1500 روبية اي بحوالي دولار , او يمكن استخدم التاكسي وهو اغلي من الباص , اما القطار درجة اولي بحوالي 11000 روبية سيرلانكية وتقدر تتفرج علي افلام من خلال شاشة تليفزيون , وحتلاقي واي فاي وكهرباء لشحن الموبايل ..

ودرجة ثانية بحوالي 600 روبية اي مايعادل 4 دولار , وفيه عادي بأقل من دولارين (250 روبية) .. لو عايز تروح من كولومبو الي نوراليا مثلا لازم تركب القطار او العكس من نوراليا الي كولمبو , في وسط الجبال والمناظر الطبيعية خيااااال .

وكمان ممكن تلاقي تذكرة قطار من مدينة الي اخري بسعر اقتصادي يبتدي من نصف دولار الي 2 دولار , بمعني حتلاقيها في حدود من 9 جنيهات الي 36 جنية مصري , وفي الطريق حتلاقي مناظر طبيعية مش ممكن من احلي المشاهد لأن خط السكك الحديدية في سريلانكا بيطلع فوق الجبال وبتحس انك طاير في وسط السحاب , وحتشوف علي يمين القطار وشماله شلالات رائعة حتخطف بصرك وحتلاقيها نازلة من قمم الجبال ..

السكن والإقامة في سريلانكا : السكن في سريلانكا يبتدي سعره من 10 دولار في الليلة الواحدة = 170 جنية,غرفة لشخصين بحمام خاص مع وجبة الفطار.

التسوق في سريلانكا : الشوبنج في سريلانكا عادةً ممتع , لو عايز تشتري ملابس من هناك حتلاقيها رخيصة جدا , وممكن تلاقي أسواق شعبية تشتري منها بنطلونات جواكت وفساتين وهدايا , والاسعار من 3 دولار الي فوق .. والأعشاب الطبيعية حتلاقيها في سريلانكا متوفره جدا , وزيت جوز الهند , و كريمات البشرة والعناية بالشعر الشعر وكلها منتجات طبيعية سعرها يبدأ من نصف دولار ..

الشاي السريلانكي لا يُعلي عليه طبعا اشهر شاي في العالم فسريلانكا أكثر دولة تشتهر بصناعة الشاي وشاي ليبتون وحقول الشاي حتلاقيها في كل مكان في سريلانكا , الشاي هناك بالجرام 100 جرام شاي سيرلانكي بحوالي نصف دولار , كيلو الشاي بحوالي 5 دولار او اكتر حسب نوعه يعني تشتري ليك وهدايا لحبايبك كمان ..

الأكل الشعبي في سريلانكا : الطعام في سريلانكا , فيه انواع كتيره رخيصة جدا بالنسبة لمن يرغب في تناول الأكل الشعبي وتجربة أطعمة جديدة , او يمكنك اقتناء معلباتك من بلدك , او دخول مطعم زي كنتاكي وبيتزا هت وماك حتلاقي الاطعمة الفاست فود , وسعر الوجبة حوالي 3 دولار اي 350 روبية , ويمكنك تذوق الموز في سريلانكا بعدة ألوان ,فيه منه أخضر وأصفر وأحمر وكمان جوز الهند كتير ورخيص ..

والمطبخ السريلانكي يتميز بمجموعة من الأكلات الشهية والمميزة والشهية والتي تتكون من على اللحوم مع الرز والمكرونة ومتوفر به الأسماك الطازجة و المأكولات البحرية المتنوعة, والعاصمة تتنوع بها أصناف الاطعمة عن التي موجودة في المدن حيث يقتصر الطعام فيها على الوجبات المحلية..

ولكن علينا ان ننبه الي أنواع الأكل المقدم في مطعم الفندق أو في غيره من المطاعم و كذلك الوجبات السريعة و المأكولات الخفيفة قد تحتوي علي :

لحم الخنزير – الميتة – لحم الحيوانات المفترسة او الطيور الجارحة فهي أكلات محرمة علي المسلمين , فالمجتمع السريلانكي مجتمع مختلط الأديان ..

تقليل السعر او الفصال في سريلانكا : الفصال في سريلانكا شيئ أساسي لو حابب ان مايتنصبش عليك , ممكن تأجر توك توك وتسوق انت لو بتعرف , او تستاجر موتوسكل بحوالي 10 دولار طول اليوم , وكمان تقدر تفاصل في السعر , الاسعار دايما بيزودوها علي السياح فلازم تفاصل معاهم , الحاجة اللي بدولار يقول بـ 5 دولار , فيجب ان تكون يقظ في مسألة الأسعار دي او حيتنصب عليك تمام وتشتريها بالسعر الغالي , نزل كل سعر الي الربع,عبوة الشاي ممكن تلاقيها 150 مثلا ممكن تشتري من المصنع ذاته بحوالي 20 جتية , حتشتري شاي ليك وللعائلة كمان ,أو ملابس رخيصة من هناك وتبيعها في بلدك ..

السفر الي جزر المالديف من سريلانكا :

فرصة السفر الي جزر المالديف أجمل الجزر الطبيعية في العالم , ممكن من سيرلانكا تقدر تسافر الي جزر المالديف بكل سهولة لو قدامك وقت .. لأن تذكرة الطيران من سريلانكا للمالديف رخيصة جداااا علشان قريبين من بعض.

ولمزيد من المعلومات حول السياحة في سريلانكا , يمكن الدخول علي هذا المقال :

رحلة سياحية الي أفضل المعالم في سريلانكا (جزيرة سيلان) , من هنـــــا .

سري جاياواردنابورا كوتي عاصمة سريلانكا السياسية . 

فضلا : أذا أعجبك هذا المقال أترك تعليقك وأنشره بين أصدقاؤك لتعم الفائدة علي الجميع,شكرا للمتابعة.


عن محمد سامح

خريج سياحة و فنادق و ملم بكل جديد في مجال السياحة و الفنادق نظرا لخبرتي الدراسية و تعدد رحلاتي حول كثير من دول العالم لشغفي الشديد بأكتشاف المعالم الهامة السياحية لكل بلد, لذا قررت ان ادون خبرتي ورحلاتي لكي يستفيد منها كل من يبحث عن تلك المعلومات لتكون له عونا ودليلا تمكنه من الحصول علي ما يصبو اليه. يمكن التواصل معي علي الفيس بوك او علي صفحة الاتصال بنا بهدف الأعلان لدينا او للتعاون معنا, أما اذا كان لديك أستفسار عن وجهة سياحية او هجرة او عمل او دراسة او فيزا ... الي أخره فيمكنك وضع استفسارك في الجزء الخاص بالتعليقات وسوف ارد عليك في أقرب وقت.

شاهد أيضاً

الإقامة المميزة في السعودية المحددة المدة والإقامة الدائمة غير محددة المدة

الإقامة المميزة في السعودية المحددة المدة والإقامة الدائمة غير محددة المدة

الإقامة المميزة في السعودية المحددة المدة والإقامة الدائمة غير محددة المدة في السعودية , يعتبر …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.